BDO:n kannanotto Ukrainan tilanteeseen

08 maaliskuuta 2022

Ukrainan humanitaarinen kriisi on edelleen ajatustemme ja toimintamme keskiössä.

BDO:n kannanotto Ukrainan tilanteeseen

Prioriteettinamme on edelleen kollegoidemme ja heidän perheidensä turvallisuus Ukrainassa. Verkostomme tarjoaa taloudellista apua, kuljetuksia, majoitusta ja työpaikkoja sitä mukaa, kun se on ukrainalaisille kollegoillemme ajankohtaista. BDO-yritykset kautta maailman ovat osallistuneet tukitoimiin lieventääkseen humanitaarista kriisiä.

Auttamistyön lisäksi olemme tarkan harkinnan myötä päivittäneet käytäntöjämme:

1. BDO:n jäsenyritykset eivät työskentele minkään pakotteiden alaisena olevan venäläisen ja valkovenäläisen yhteisön kanssa, mukaan lukien Venäjän ja Valko-Venäjän hallitukset, Venäjän ja Valko-Venäjän valtionyhtiöt sekä Ukrainan tilanteen vuoksi pakotteiden kohteena olevat henkilöt.
  2. BDO:lla ei ole jäsenyritystä Venäjällä. Verkostomme entinen venäläinen jäsenyritys toimii täysin itsenäisesti Unicon-nimellä.
  3. BDO poistaa Valko-Venäjän BDO:n maailmanlaajuisesta verkostostaan. Olemme asiakkaidemme tukena hoitaen lakisääteiset velvoitteemme ja sitoumuksemme.

Muutokset tulevat voimaan välittömästi. Käytännön toimeenpanossa saattaa kulua enemmän aikaa, jotta voimme hoitaa siirtymän hallitusti.  Hoidamme ammatilliset vastuumme ja velvollisuutemme kaikkia osapuolia kohtaan.

Olemme konfliktin alusta alkaen ilmoittaneet, että tuomitsemme kansainvälisen oikeuden rikkomisen ja sotilaallisen hyökkäyksen sen kaikissa muodoissa. Se on edelleen kantamme ja toivomme, että ihmishenkien menetys ja elinkeinojen tuhoaminen päättyy pian ja että kaikki osapuolet rakentavat pysyvän rauhan.

BDO