Tillbörlig aktsamhet i värdekedjan

Tillbörlig aktsamhet i värdekedjan

Företagets värdekedja består av bolagets inflöden och utflöden, som är kopplade till samarbetsparter, råvaror, produktionsvaror och tjänster. Det uppskattas att 60–80 % av företagens hållbarhetspåverkan kommer från värdekedjan*.

Vi erbjuder följande tjänster för värdekedjan:  

  • fastställande av värdekedjan
  • identifiering och bedömning av sociala och miljömässiga faktorers konsekvenser, risker och möjligheter  
  • fastställande av hållbarhetsmål för värdekedjan  
  • utarbetande av processer för kontinuerlig utvärdering, minskning av konsekvenser och revision av leveranskedjan 
  • framtagning av en färdplan enligt de åtgärder som krävs enligt GAP-analysen 
  • nödvändiga verksamhetsprinciper (policyer) och etiska riktlinjer (Code of Conduct).

Vi identifierar betydande konsekvenser och risker i värdekedjan med hjälp av land-, produkt- och råvaruspecifik poängsättning samt genom att utarbeta en omfattande utredning av kundföretagets verksamhet. Slutresultatet är en detaljerad beskrivning av hela leveranskedjan, från de viktigaste råvarornas ursprung till en hållbarhetsklassificering av leverantörerna. Genom att titta på hela värdekedjan kan företaget optimera både sin egen hållbarhet och sin verksamhet. Riskfyllda råvaror och inköp i länder med hög riskklassificering kan medföra ekonomiska utmaningar och överraskande kostnader för bolaget.

*Källa: Carbon emissions embodied in product value chains and the role of Life Cycle Assessment in curbing them | Scientific Reports).

Leveranskedjans hållbarhet och riskhantering är centrala delområden i företags och organisationers hantering av leveranskedjan. De säkerställer att produkter och tjänster skaffas på ett hållbart och effektivt sätt, samtidigt som olika risker minimeras. 

Leveranskedjans hållbarhet innebär att hänsyn tas till miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter i upphandlingsprocessen. Syftet är att säkerställa att upphandlingarna stödjer en långsiktigt hållbar utveckling. Att säkerställa hållbarhet i leveranskedjan, till exempel genom samarbete med partners, jämnar också ut tillgänglighetsutmaningar och optimerar kostnaderna för material och tjänster.  

Vi stödjer ditt företag i hållbarhetsarbetet i leveranskedjan: 

  • energieffektivitet och koldioxidsnålhet 
  • återvinningsbara och miljövänliga material 
  • hållbar användning av vatten och naturresurser 
  • respekt för de anställdas rättigheter (bl.a. lön, arbetsförhållanden) 
  • genomförande av mänskliga rättigheter i leveranskedjan 
  • efterlevnad av rättvis handel och etiska standarder 
  • transparens och etik i leveranskedjan 
  • bekämpning av korruption och mutor 
  • långsiktig ekonomisk stabilitet

Riskhantering i leveranskedjan 

Våra riskhanteringstjänster stödjer identifiering, analys och minimering av eventuella störningar och osäkerhetsfaktorer. 

Vi hjälper ditt företag att bedöma de viktigaste risktyperna och planera och implementera effektiva hanteringsmodeller:

  • Operativa risker: störningar i leverantörens leveransförmåga, produktionsavbrott 
    • modell med flera leverantörer, reservplaner, uppföljning i realtid 
  • Ekonomiska risker: prisfluktuationer, valutakursförändringar, ekonomiska konkurser 
    • långfristiga avtal, valutasäkringar, uppföljning av leverantörernas ekonomiska situation 
  • Geopolitiska risker: handelskrig, tullförändringar, politisk instabilitet 
    • regional diversifiering, lokala upphandlingsalternativ 
  • Risker i miljö- och väderförhållanden: naturkatastrofer, konsekvenser av klimatförändringen 
    • beaktande av klimatscenarier, säkerställande av lokala resurser 
  • Etiska och sociala risker: barnarbete, dåliga arbetsförhållanden, korruption 
    • revisioner, hållbarhetscertifieringar (t.ex. FSC, Fairtrade), samarbete med pålitliga leverantörer 

Leveranskedjans hållbarhet och riskhantering är väsentliga för företagens konkurrenskraft och hållbarhet. Företag måste tillämpa proaktiva verksamhetsmodeller, ha ett nära samarbete med leverantörer och utnyttja digitala verktyg såsom AI och dataanalys för att optimera leveranskedjan. 

Supplier Code of Conduct är en uppförandekod som definierar krav och förväntningar på företagets leverantörer när det gäller etiska, sociala och miljömässiga praxis. Den är en del av en hållbar inköpspolicy och säkerställer att leverantörerna följer företagets värderingar och standarder genom hela leveranskedjan. 

Vi hjälper ditt företag att utforma en Code of Conduct som passar affärsmodellen och värdekedjan:

  • fastställande av mål och målgrupp 
  • fastställande av värderingar och etiska principer, med hänsyn till bolagets väsentliga hållbarhetsteman samt produktsäkerhet och kvalitetskontroll 
  • identifiering och förebyggande av risker (t.ex. korruption, miljörisker, hälsa och säkerhet) 
  • skapande av ett tydligt och lättbegripligt innehåll 
  • Integrering av Code of Conduct i bolaget och partnersamarbetet.

En väl utarbetad Code of Conduct stödjer organisationens etiska verksamhet och stärker dess rykte som en ansvarsfull aktör. Leveranskedjans verksamhetsprinciper minskar riskerna, främjar ansvarsfull affärsverksamhet, förbättrar transparensen i leveranskedjan och säkerställer efterlevnad av internationella bestämmelser och standarder. Tydliga principer, effektiv kommunikation och regelbunden uppföljning säkerställer också att policyerna inte förblir en teori på papperet utan att de styr den dagliga verksamheten. 

Företag kan kräva underskrift och revisioner av leverantörer för att säkerställa att principerna i Supplier Code of Conduct följs i praktiken. 

Läs mer om kartläggning av ESG-risker

Vi hjälper ditt företag att definiera funktioner som är förenliga med EU-taxonomin som stödjer biologisk mångfald och ekosystemens tillstånd och utvecklingsmöjligheter som är kopplade till dem. Vi styr ditt företag till exempel vid följande:  

  • beräkning av miljöavtryck 
  • utarbetande av strategin för biologisk mångfald  
  • utarbetande av färdplaner som uppfyller målen 
  • utveckling av funktioner som är förenliga med EU-taxonomin.

Våra tjänster för biologisk mångfald och ekosystem hjälper ditt företag att identifiera konsekvenser, risker och möjligheter som är förknippade med dessa. Vi utför bedömningar enligt internationella och europeiska standarder.

Vi kan upprätta en scenarioanalys av företagets verksamhet, stödja dig i att upprätta en omställningsplan och en resiliensanalys samt ge rekommendationer för att utarbeta tekniska och vetenskapligt verifierbara mätare.

Vi baserar våra tjänster på internationella referensramar, såsom indikatorer för jordens planetära gränser och de relaterade tröskelvärdena samt målen i Kunming-Montrealramverket. I fråga om verksamhetsprinciper, mål och åtgärder beaktar vi även EU:s strategi för biologisk mångfald, habitatdirektiv och fågeldirektiv samt ramdirektivet om en marin strategi.